Kawiarnie – czyli jak przepłacamy z przyjemnością i dla przyjemności
Do kawiarni chodzimy najczęściej w celach towarzyskich, popracować, coraz częściej również: aby w samotności poczytać książkę, przejrzeć najświeższą prasę. Czy jednak zastanawiamy się nad tym, jakie lokale wybieramy? Okazuje się, że większość z nas wybiera lokale sieciowe niż niewielkie, samodzielne kawiarnie, nawet kosztem znacznie droższych napojów. Dlaczego tak się dzieje? Ceny w popularnych w niewielkich kawiarniach oraz sieciówkach różnią się znacząco: za kubek kawy americano może kosztować w jednej 5 zł, w drugiej nawet 10. Podobnie ma się sprawa z latte – kawa podana w kubku o tej samej może mieć różnicę cenową sięgającą nawet 6-7 zł. To naprawdę dużo. Dlaczego mimo to większość Polaków wybiera znane kawiarnie sieciowe, takie jak Starbucks czy Costa Coffee? Otóż okazuje się, że cenimy je za poczucie bezpieczeństwa, jakie nam dają oraz możliwość braku podejmowania decyzji.
Bezpiecznie, bo bez zmian!
Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na ich wnętrze – wszystkie kawiarnie sieciowe tworzone są tak samo. Wykorzystywane są te same kolory, meble, dodatki. Nie są one przypadkowe – pracują nad nimi doświadczeni dekoratorzy, których zadaniem jest stworzenie komfortowej, ale jednocześnie mało inspirującej przestrzeni, która wpłynie pozytywnie na nasz umysł. Wiedząc czego możemy się spodziewać po konkretnych lokalach sieciowych wybieramy je „w ciemno”, bo wiemy, co znajdziemy w środku. Według psychologów ta myśl wiele osób napełnia spokojem i relaksuje.
Odpoczynek dla mózgu
Każdego dnia jesteśmy bombardowani olbrzymią ilością informacji – wiele z nich niewiele znaczy, mimo tego zajmuje naszą głowę. Przychodząc do znanej nam sieciówki, obojętnie czy znajduje się ona w Warszawie, Berlinie czy Tokio, możemy się „wyłączyć”. W znanych nam kawiarniach sieciowych działamy praktycznie automatycznie – bo również menu jest takie samo dla wszystkich placówek. Wystarczy, że przy barze powiemy krótko „latte odtłuszczone, syrop karmelowy”, a barista doskonale wie, co ma zrobić. Nie musimy zastanawiać się, podejmować decyzji. Wiele osób wybiera sieciówki właśnie dlatego, że wybór jest dla nich prosty i klarowny, nie wymaga myślenia. Nie liczy się więc jakość podawanej kawy, a fakt, że dostaniemy ją szybko i nie musimy niczego tłumaczyć.
Kim są klienci niewielkich kawiarni?
Dla przeciwwagi warto również pokazać, kim jest klient prywatnej, niewielkiej kawiarni. Zazwyczaj jest to osoba pragnąca napić się dobrej kawy – przez to odwiedza ona różne miejsca w jej poszukiwaniu, a cena kawy nie ma wielkiego znaczenia. Dzięki temu często trafiają oni do niewielkich kawiarni, gdzie wysokiej jakości napar dostają w nierzadko niższych niż w sieciówkach cenach. Takie niewielkie lokale posiadają też swój indywidualny klimat – wszystko oczywiście zależy od gustu właściciela i aranżacji wnętrza.